Заняття з курсу за
вибором в 10 класі « Ми – громадяни України»
Тема: Права людини і громадянина.
Обладнання: Тексти Декларації прав людини, Конституцій
України, Росії, Німеччини, США; відеоролик «Історія прав людини», презентація
«Життя людини»; картки «права присутніх», дидактичні картки з висловами відомих
людей про права , словники з іноземних мов, прапорці держав.
Хід заняття
1.
Привітання,
представлення присутніх.
2.
Емоційне
налаштування: вірш В.Симоненка « Ти знаєш, що ти – людина», відеопрезентація «
Життя людини».
Ти
знаєш, що ти людина? Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка
твоя – єдина, мука твоя – єдина,
Очі
твої – одні.
Більше
тебе не буде завтра на цій землі.
Інші
ходитимуть люди, інші кохатимуть люди, -
Добрі,
ласкаві і злі.
Сьогодні
усе для тебе: озера, гаї, степи
І
жити спішити треба
Хоч
хочеш того, хоч ні!
Завдання: скласти
асоціативний ряд із словами « життя людини». Учні називають слова-асоціації,
учитель записує їх на дошці.
-
Що
об’єднує записані слова? Від чого вони залежать?
-
Який
юридичний термін їм відповідає? (права)
3.
Повідомлення
теми заняття.
4.
Формулюємо
права присутніх та вивішуємо їх на дошку. Наприклад: право на підказку,
помилку, спілкування будь-якою мовою, на мовчання, присутність за бажанням,
право на цінування відповіді, а не оцінювання.
5.
Методом
«мікрофона» формуємо очікувані результати:
-
поглибити
знання з історії, правознавства;
-
отримати
знання про цінності демократичного суспільства, що є актуальним на шляху
України до Європи;
-
ознайомитись
з правами людей інших країн, щоб почувати себе захищеними;
-
застосувати
на практиці знання іноземних мов при роботі з документами;
-
створити
проект власної Декларації прав.
6.
Оголошення
плану заняття виходячи із очікуваних результатів та пояснення форми роботи:
-
Поняття
прав людини і громадянина./ Спробуємо себе у ролі авторів правових документів.
-
Історія
прав людини і громадянина./ Переглядаючи відео здійснемо подорож у минуле
людства.
-
Міжнародні
стандарти прав людини і громадянина./ Працюючи з витягами Конституцій країн,
проаналізуємо їх відповідність міжнародним стандартам.
Поняття
прав людини і громадянина.
1.
Актуалізація
опорних знань з правознавства методом фронтальної бесіди:
-
Що
таке права людини?
-
Як
класифікуються права людини?
-
Чим
відрізняються права людини від прав громадянина?
-
Хто
може забезпечити їх гарантії?
2.
Творча
групова робота. Учням пропонується створити міні-проект Декларації прав людини
і громадянина нової держави в якій вони будуть жити. Після обговорення в групі
учні мають підібрати крилатий вираз, висловлювання відомої людини, що відповідає
їхньому вибору пріоритетного права, аргументовано пояснити свій вибір та
вивісити обраний вислів та право на дошці.
Народовладдя -«Regierung
sind Segel, das Volk ist Wind, der Staat ist Schiff, die Zeit ist See»
Ludwig Börne
-«Уряд – вітрила, народ – вітер, держава – корабель,
час – море.»
Карл Берне
Свобода - «Якщо ми зробимо
вибір на користь хліба замість свободи, то скоро в нас відберуть і те, й інше.»
М.Жванецький
Життя - «Если ты ценишь свою жизнь, помни,
что и другие ценят свою» Еврипід
Лучше десятерых виновных простить,
чем одного невинного казнить»
Русская пословица
Рівність -«Equal
rights must be given to everybody, special privileges to nobody.»
Thomas Jefferson
«Равные права всем, особые привилегии – никому.»
Т. Джефферсон
Висновок учнів про пріоритетність прав і бажання жити в
правовій демократичній державі.
Історія прав людини і громадянин
Учитель акцентує
увагу учнів на необхідності гарантій прав людини з боку держави та тривалому
шляху суспільства до них протягом історії людства.
Перегляд
відеоролика « Історія прав людини». Бесіда за питаннями:
-
В
яких документах були зафіксовані права людини протягом всієї історії?
-
Про
що свідчать ці документи?
Учні формулюють
висновок по питанню:
-
Кожен
народ зробив свій внесок в розвиток ідей прав людини, вирішуючи цю проблему
залежно від історичних обставин свого буття;
-
Визнання
і захист прав людини стали потужним фактором і чітким орієнтиром прогресивного
розвитку світового співтовариства в напрямку до спільноти правових держав.
Міжнародні стандарти прав людини і громадянина
Учитель звертає
увагу дітей на те, що ХХ століття – особливий етап у розвитку та визнанні прав
людини. Вони стають нормою міжнародного права та принципом національного
конституційного права.
Актуалізація
опорних знань за питаннями:
-Як називаються
документи які визначають основні права людини?
- Що фіксують
міжнародні стандарти?
- Наведіть приклади
основних м/н стандартів.
- Що таке
декларація, пакт, конвенція?
Учитель нагадує
учням про те, що у Віденській декларації з прав людини 1993 року було
зазначено: « Держави незалежно від їх політичних, економічних і культурних
систем, зобов’язані захищати права людини та основні свободи»
Творча групова
робота дітей по дослідженню відповідності конституцій демократичних країн м/н
стандартам. Попередньо діти розподілились за мовним пріоритетом і мають
порівняти частини конституцій США, Росії, Німеччини та України з Декларацією
прав людини по відповідності прав які учні визнали пріоритетними (народовладдя,
життя, свобода, рівність). Під час роботи учні можуть консультуватись з
вчителями - мовниками які запрошені на заняття. Для зручності роботи можна
підготувати для кожної групи таблиці де буде вказано номер статті конституції і
право яке в ній зафіксовано:
Стаття в Декларації
|
Конституція США
|
Конституція
Німеччини
|
Конституція Росії
|
Конституція
України
|
Народовладдя
Ст.21
|
Ст.3, 15, 16, 19
|
Ст.20
|
Ст.32
|
Ст.36, 38
|
Життя
Ст.3
|
Ст.2 п.2, Ст.1
частина 2, Ст.26 частина 1
|
Ст. 20 п. 1, 2
|
Ст.27
|
|
Свобода
Ст.1, 4, 18
|
«Біль про права»
правка 1, 4
|
Ст.2 п.1, Ст.1
п.1
|
Ст.22,29
|
Ст.21
|
Рівність
Ст.1, 2, 7
|
Правка 15
|
Ст.3
|
Ст.19
|
Ст.24
|
Після виконання
роботи учні аргументовано формулюють висновок про відповідність статей
конституцій країн до Декларації прав людини
та називають з їх точки зору умови за яких права людини і громадянина
будуть дотримуватись.
Рефлексія
Творча робота. Учитель пропонує дітям подумати та назвати по
одному праву яке потрібне особисто учню і якого не містить Декларація та
Конституція, створивши таким чином міні – проект Декларації прав присутніх.
Учні та учитель
разом аналізують участь в роботі,
відзначаючи свій власний результат.
Методом «мікрофона»
діти відповідають на питання:
-
Чи
дотримувались Ваші права які були визначені на початку заняття?
-
Які
Ваші очікування справдилися?
-
Чим
для Вас було корисне заняття?
-
Висловіть
свої почуття одним словом.
Введіть ваш email
Конверсія Конверсія Смайли Смайли