Міністерство
освіти України
Інститут
змісту і методів навчання
Український
державний центр туризму
і краєзнавства
учнівської молоді
Орієнтовні
навчальні програми
туристсько-краєзнавчих
об’єднань
учнівської
молоді
Київ 1996

Орієнтовні навчальні програми
туристсько-краєзнавчих об’єднань учнівської молоді / За заг. ред. Ю.В. Штангея.
– К.: ІЗМН, 1996. – 368 с.
Орієнтовні навчальні програми
туристсько-краєзнавчих об’єднань учнівської молоді підготовлені колективом
Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді
Міністерства освіти України.
Структурування програм здійснено
на основі туристсько-спортивних, краєзнавчих і допоміжних блоків.
Передбачається можливість
внесення змін і доповнень з урахуванням специфіки кожного навчально-виховного
закладу.
Програми розраховані на учнів
позашкільних і загальноосвітніх навчально-виховних закладів.
Рецензенти:
Ю.І. Танигін, канд. тех. Наук, Голова федерації спортивного туризму України,
майстер спорту з туризму
А.А. Головко вчитель-методист, керівник
туристсько-краєзнавчих гуртків з 15-річним стажем
За загальною редакцією Ю.В.
Штангея, директора Українського державного центру туризму і краєзнавства
учнівської молоді Міністерства освіти України
Відповідальні за випуск: Д.Г.
Омельченко, Л.М. Павлова
ЮНІ МУЗЕЄЗНАВЦІ
ОРІЄНТОВНА
ПРОГРАМА ГУРТКА "ЮНІ МУЗЕЄЗНАВЦІ"
/1-й рік
кавчання/
Мета програми - здобуття
учнями знань з історії та теорії музейної справи, засвоєння прийомів і методів
роботи з пям'ятниками історії і культури, природними
об'єктами в процесі їх виявлення, збирання, обліку, зберігання та
використання, набуття навичок пошукової та експедиційної роботи.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
п/п
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
|||
Усього
|
У
тому числі
|
||||
теоретичних
|
практичних
|
||||
у приміщенні;
|
на місцевості
|
||||
1
|
Вступне
заняття
|
4
|
2
|
-
|
2
|
2
|
Розвиток
музейної справи
|
10
|
4
|
б
|
-
|
3
|
Основи
організації музейної справи
|
10
|
4
|
6
|
-
|
4
|
Музейна мережа
та класифікація музеїв
|
8
|
2
|
б
|
-
|
5
|
Музей закладу
освіти, його специфічні особливості
|
13
|
4
|
9
|
-
|
6
|
Краєзнавчий
пошук як основа діяльності музею
|
22
|
4
|
-
|
18
|
7
|
Пам'ятники
історії, культури, природи
|
16
|
4
|
-
|
12
|
В
|
Фонди музею
|
14
|
4
|
10
|
-
|
9
|
Пошукова
робота та збирання матеріалів
|
30
|
6
|
-
|
24
|
10
|
Експедиція
|
|
|
|
|
|
Разом
|
127
|
34
|
37
|
56
|
ПРОГРАМА
1. ВСТУПНЕ
ЗАНЯТТЯ /4 год/
Завдання та
зміст роботи гуртка "Юні музеєзнавці".
Музей -
краєзнавство - туризм. Їх взаємозв'язок.
Туристсько-краєзнавчі
можливості краю.
Вимоги до
учасників походів, експедицій та екскурсій.
Практичні
заняття. Ознайомлення з екскурсійними об'єктами: історичними,
архітектурними та іншими пам'ятними місцями.
3. РОЗВИТОК
МУЗЕЙНОЇ СПРАВИ /10 год/
Походження слова
"музей". Старовинні музеї - сховища
пам'ятників природи та матеріальної культури.
Перші музейні
зібрання в Україні. Створення великих публічних
музеїв.
Розвиток
краєзнавчого руху та його значення в розширенні музейної мережі в 20-30 роках.
Зародження та розвиток шкільних музеїв в Україні.
Зміни умов
роботи музеїв в роки Великої Вітчизняної війни, скорочення музейної мережі
.Піднесення краєзнавчого руху після
війни.
Розвиток
музейної справи сьогодні.
Рух учнівської молоді "Моя земля - земля моїх
батьків". Його роль у зростанні мережі народознавчих музеїв-закладів освіти,
залученні учнів до витоків національних культур, вивчення історії свого народу,
відродження національної спадщини.
Практичні
заняття. Ознайомлення з літературою, слайдами,
кінофотодокументами, відеоматеріалами, які розповідають про відомі музеї країни
та. музейні колекції світу; із роботою свого закладу з вивчення, збереження та
примноження традицій, звичаїв, обрядів народу України, відродження національної
спадщини. Бесіди із співробітниками місцевого музею про історію його створення,
формування колекцій.
3. ОСНОВИ
ОРГАНІЗАЦІЇ МУЗЕЙНОЇ СПРАВИ /10 год/
Закон України
"Про музеї та музейну справу", інші нормативні документи з
музеєзнавства.
Основні види
музейної діяльності: комплектування музейних фондів, фондова робота,
експозиційне робота, науково-просвітницька робота. Взаємозв'язок усіх видів
музейної діяльності.
Практичні
заняття. Вивчення Закону України "Про музеї та музейну
справу" та інших нормативних документів з музеєзнавства. Ознайомлення з
основними видами музейної діяльності одного з державних музеїв, зустріч з його
працівниками.
4. МУЗЕЙНА
МЕРЕЖА ТА КЛАСИФІКАЦІЯ МУЗЕЇВ /8 год/
Державні музеї,
музеї, які працюють на громадських засадах, приватні колекції.
Профільна
класифікація. Комплексні музеї.
Музеї-заповідники,
музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.
Практичні
заняття. Ознайомлення з експозиціями музеїв різних профілів
/державних, громадських або приватних/.
5. МУЗЕЙ ЗАКЛАДУ
ОСВІТИ, ЙОГО СПЕЦИФІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
/13 год/
Музей закладу
освіти - осередок освіти та виховання учнівської молоді. Положення про музей
закладу освіти системи Міністерства освіти України. Специфіка музею закладу
освіти. Особливості використання музейних форм роботи. Зв'язок з навчальними
програмами, науково-дослідницькою діяльністю учнів, основними напрямками
туристсько-краєзнавчої роботи в закладах освіти.
Практичні заняття. Вивчення Положення про
музей закладу освіти системи
Міністерства освіти України. Ознайомлення з організацією і змістом роботи музею
та основними напрямками туристсько-краєзнавчої роботи закладу освіти.
6. КРАЄЗНАВЧИЙ
ПОШУК ЯК ОСНОВА ДІЯЛЬНОСТІ МУЗЕЮ
/22 год/
Краєзнавчий
пошук. Взаємозв'язок з профілем та темою музею. Організація пошукової роботи:
дослідження теми, визначення напряму, джерел, об'єктів комплектування, розробка
його плану, програми. Методика краєзнавчих досліджень.
Практичні
заняття. Розробка та організація пошуку за конкретною темою з
проведенням цільового одно-, дводенного походу.
7. ПАМ'ЯТНИКИ
ІСТОРІЇ, КУЛЬТУРИ, ПРИРОДИ /16 год/
Пам'ятники
історії і культури. їх значення: наукове, історичне, художнє. Види
пам'ятників: археологічні, історичні, документальні та ін. Типи пам'ятників:
речові, писемні, образотворчі та ін. Охорона і використання пам'ятників історії
та культури в краєзнавчій роботі.
Пам'ятники
природи, їх охорона.
Практичні
заняття. Вивчення законодавчих актів про охорону Та використання
пам'ятників історії та культури; про охорону природи. Виявлення пам'ятників
історії, культури, природи свого краю. Їх паспортизація, фотографічна фіксація.
8. ФОНДИ МУЗЕЮ
/14 год/
Вивчення фондів
- основа всіх напрямків музейної діяльності. Музейний предмет як джерело
наукових знань. Типи і групи музейних предметів. Музейна колекція
/систематична, тематична, меморіальна, навчальна, приватна та ін./, реліквії
та меморіальні матеріали.
Основний фонд
музею; фонд науково-допоміжних матеріалів; обмінний і тимчасовий фонди.
Критерії розподілу музейних предметів, інших матеріалів між фондами.
Види фондової
роботи.
Практичні заняття. Вивчення нормативних
документів про порядок збирання, обліку, зберігання музейних фондів.
Ознайомлення з фондовою роботою одного з державних музеїв, з прийомами
визначення, класифікації та систематизації музейних предметів.
9. ПОШУКОВА
РОБОТА ТА ЗБИРАННЯ МАТЕРІАЛІВ /30 год/
Мета і завдання
пошукової роботи. Організація пошукової роботи та збирання матеріалів. Методи
комплектування фондів: тематичний, систематичний, комплексний тощо. Форми
комплектування: експедиція, туристські походи, подорожі, краєзнавчі екскурсії,
поточне комплектування, листування.
Підготовка до
проведення експедиції /походу, подорожі/: розробка програми пошукової роботи та
збирання матеріалів; маршруту; перелік матеріалів, необхідних для збирання;
розподіл обов'язків між учасниками експедиції; матеріальне забезпечення пошукової
роботи; підготовка польової документації: польового щоденника, акту
приймання-передачі, польового опису, зошита для запису спогадів і розповідей,
анкети, зошита фотофіксацій; підготовка спеціального спорядження для
забезпечення збереження пам'ятників історії та культури.
Практичні
заняття. Робота з архівними матеріалами та літературою,
Проведення польових робіт під час одно-, дводенного походу; виявлення і
збирання пам'ятників історії та культури; вивчення середовища їх побутування.
Ведення польової документації; систематизація, облік, опис і шифрування
речових, документальних і образотворчих пам'ятників історії та культури;
забезпечення їх зберігання в польових умовах. Запис спогадів і розповідей учасників
і очевидців, Анкетування інформаторів.
10. ЕКСПЕДИЦІЯ
ОСНОВНІ ВИМОГИ
ДО ЗНАНЬ І ВМІНЬ ЮНИХ МУЗЕЄЗНАВЦІВ
Учні повинні
знати:
історію та
теорію музейної справи;
Закон України
"Про музеї та музейну справу", Положення про музей закладу освіти
системи Міністерства освіти України та інші нормативні документи з
музеєзнавства;
основи організації музейної справи та
особливості музею, закладу
освіти;
законодавчі акти
про охорону та використання пам'ятників історії та культури, про охорону
природи; основні види музейної діяльності; профільну класифікацію музеїв;
основні прийоми
та методи пошукової роботи та збирання матеріалів;
основні види
фондової роботи.
Учні повинні
вміти:
виявляти та
паспортизувати пам'ятники історії, культури, природи свого краю;
визначати профіль музею;
відрізняти
музейні предмети, основний та науково-допоміжний фонди;
організовувати
та проводити пошукову роботу зі збирання матеріалів;
виконувати
первинну обробку музейних предметів.
ОРІЄНТОВНА
ПРОГРАМА ГУРТКА "ЮНІ МУЗЕЄЗНАВЦІ"
/2-й рік
навчання/
Мета програми - набуття учнями
навичок фондової, експозиційної виставочної та масово-просвітницької роботи;
підготовка учнів до створення музейної експозиції в закладі освіти та самостійної
роботи в музеї.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
п/п
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
|||
Усього
|
у тому числі
|
||||
теоретичних
|
практичних
|
||||
у приміщенні
|
на місцевості
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
Вступне заняття
|
4
|
4
|
-
|
-
|
2
|
Складання звіту про літню подорож
|
20
|
2
|
18
|
-
|
3
|
Облік і збереження фондів
|
20
|
5
|
15
|
-
|
4
|
Експозиційна та виставочна робота
|
34
|
б
|
28
|
-
|
5
|
Планування роботи
|
6
|
2
|
4
|
-
|
6
|
Актив музею закладу освіти та його функції
|
4
|
2
|
2
|
-
|
7
|
Використання матеріалів музею закладу освіти в
навчальній і позакласній роботі
|
16
|
2
|
4
|
10
|
8
|
Підготовка до проведення
музейної екскурсії
|
32
|
4
|
10
|
18
|
9
|
Використання технічних засобів у музеї закладу
освіти
|
10
|
2
|
4
|
4
|
10
|
Експедиція
|
|
|
|
|
|
Разом
|
146
|
29
|
85
|
32
|
1. ВСТУПНЕ
ЗАНЯТТЯ /4 год/
Підбивання підсумків літньої експедиції.
Завдання гуртка
на навчальний рік. Складання плану роботи.
2. СКЛАДАННЯ
ЗВІТУ ПРО ЛІТНЮ ЕКСПЕДИЦІЮ /20 год/
Систематизація і
класифікація матеріалів, зібраних під час експедиції. Вимоги до оформлення
матеріалів і складання звіту.
Практичні
заняття. Складання звіту про експедицію /поход/. Обробка
матеріалів /шифрування, опис музейних предметів, запис їх в інвентарну книгу,
складання картотек/. Забезпечення їх збереження. Систематизація кіно-, фона-
та фотодокументів і графічних матеріалів. Організація роботи з виготовлення
макетів, муляжів, наочних посібників тощо.
3. ОБЛІК І
ЗБЕРЕЖЕННЯ ФОНДІВ /20 год/
Завдання облікової
роботи та збереження фондів. Інвентарна книга. Шифрування. Приймання та видача
музейних предметів. їх наукове визначення і опис. Види науково-довідкових
картотек.
Забезпечення
збереження експонатів - одне з головних завдань музею. Основні вимоги до збереження
музейних предметів в експозиції і фондах. Фактори, які впливають на їх
збереження. Специфіка умов збереження музейних предметів за типами матеріалів.
Організація
консервації і реставрації музейних предметів.
Практичні
заняття. Проведення інвентаризації, шифрування і первинної
наукової обробки матеріалів, зібраних у ході експедиції /походу, подорожі/.
Забезпечення збереження експонатів. Розробка науково-довідкових картотек
/інвентарної, тематичної, іменної тощо/. Організація роботи з виготовлення
макетів, муляжів тощо.
4. ЕКСПО3ИЦІЙНА
ТА ВИСТАВОЧНА РОБОТА /34 год/
Експозиція музею
закладу освіти - результат туристсько-краєзнавчої роботи учнів. Музейна
термінологія: "музейна експозиція", "експонат",
"тематико-експозиційний комплекс" тощо.
Тематико-експозиційний
комплекс, його зміст і значення в експозиції.
Роль і місце
оригінальних і науково-допоміжних матеріалів. Пояснювальні тексти.
Основні етапи
створення експозиції: розробка тематичної структури і визначення основного
змісту експозиції; вивчення і відбір матеріалу; складання
тематико-експозиційного плану; розробка проекту художнього оформлення;
виготовлення обладнання, текстового та допоміжного матеріалу; монтаж
експозиції.
Основні принципи
побудови музейної експозиції: науковість і історизм, предметність і наочність,
вибірковість музейного показу, актуальність музейної експозиції. Основні
методи: тематико- хронологічний, тематичний, проблемний та ін.
Особливості
експозиційної роботи в музеях закладів освіти /з урахуванням різних профілів/.
Постійна
експозиція і тимчасова виставка. Пересувна виставка та її особливості.
Практичні
заняття. Ознайомлення з основними методичними прийомами
створення експозиції: розробка тематичної структури; складання
тематико-експозиційного плану, текстового матеріалу; розміщення експонатів,
науково-допоміжних матеріалів; використання технічних засобів в експозиції і на
виставці в державному або громадському музеях. Створення стаціонарної
/пересувної/ виставки за темою проведеного пошуку з послідовним опрацюванням
основних етапів і прийомів експозиційної роботи.
5. ПЛАНУВАННЯ
РОБОТИ /6 год/
Завдання
планування музею закладу освіти. Форми планування /довгострокове і поточне/.
Відображення в планах: основних напрямків і тематики пошукової роботи, участі
в туристсько-краєзнавчих експедиціях; основних об'єктів і джерел
комплектування; проведення лекцій, екскурсій, масово-освітніх заходів; взаємозв'язок
з державними і громадськими організаціями тощо.
Практичні
заняття. Ознайомлення з формами і методикою планування роботи
одного з державних /громадських/ музеїв. Складання плану роботи музею свого
закладу освіти.
6. АКТИВ МУЗЕЮ
ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ТА ЙОГО ФУНКЦІЇ /4 год/
Рада музею
закладу освіти, її функції. Координація діяльності робочих груп і комісій.
Зв'язок ради музею з державними музеями, архівами та іншими організаціями.
Фондова комісія
музею, організація її роботи.
Практичні
заняття. Ознайомлення з роботою фондової комісії одного з
державних музеїв.
7. ВИКОРИСТАННЯ
МАТЕРІАЛІВ МУЗЕЮ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ В НАВЧАЛЬНІЙ І ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ /16 год/
Музей і
навчальний процесі використання окремих музейних предметів і колекцій під час
підготовки до уроків.
Організація і
проведення масово-освітніх заходів: екскурсій, лекцій, тематичних вечорів,
музейних свят, зустрічей, конференцій, конкурсів
тощо.
Основні вимоги
до екскурсії: комплексний підхід, актуальність, урахування віку та знань
екскурсантів.
Практичні
заняття. Підготовка рефератів, доповідей, повідомлень з
використанням матеріалів музею на уроках, конференціях тощо. Участь у
підготовці й проведенні масово-освітніх заходів у закладі освіти і мікрорайоні.
Самостійне проведення одного масового заходу з використанням створеної
виставки.
8. ПІДГОТОВКА І
ПРОВЕДЕННЯ МУЗЕЙНОЇ ЕКСКУРСІЇ /32 год/
Екскурсія - одна
з форм освітньої і масової роботи в музеї закладу освіти. Типи і види
екскурсій. Розробка тематики відповідно до структури експозиції і завдань
навчально-виховного процесу.
Основні принципи
екскурсійної методики: цілеспрямованість, тематичність, актуальність, логічна і
хронологічна послідовність, доступність, наочність, конкретність. Урахування
освітніх і вікових особливостей екскурсантів і екскурсоводів.
Екскурсійні
методи і прийоми: методи - показу, розповіді; бесіди, моторний; прийоми -
демонстрації, порівняння експонатів, поєднання показу і розповіді.
Порядок
підготовки і проведення екскурсії а музеї: вибір теми, підготовка плану,
формування мети; вивчення теми екскурсії; вибір експонатів і підготовка
маршруту, робота над змістом екскурсії; опрацювання і складання екскурсії;
вдосконалення екскурсії а урахуванням різних категорій і вікових груп
екскурсантів.
Практичні заняття. Прослуховування тематичних
і оглядових екскурсій по місту, у державних /громадських/ музеях різних профілів; ознайомлення з
методикою їх проведення. Підготовка власного варіанта екскурсії: розробка плану
складання бібліографії з теми екскурсії; вивчення літератури, джерел,
експонатів музею; добір і систематизація необхідних відомостей; добір
експонатів; складання маршруту; складання розгорнутого плану та
індивідуального тексту екскурсії. Робота над опрацюванням маршруту. Оволодіння
змістом і методикою проведення екскурсії.
9. ВИКОРИСТАННЯ
ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ У МУЗЕЇ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ /10 год/
Види технічних
засобів: фотоапарат, кіновідеокамера, магнітофон, відеомагнітофон та ін. Кіно-,
фото- та фонодокументи. Діафільми, діапозитиви. Застосування технічних засобів у процесі
збирання і експонування музейних предметів.
Практичні
заняття. Ознайомлення з роботою аудіовізуальних та інших технічних засобів у
музеї закладу освіти: фото-, кіно- та відеоапаратурою, діапроектором,
магнітофоном тощо.
10. ЕКСПЕДИЦІЯ
ОСНОВНІ ВИМОГИ
ДО ЗНАНЬ І ВМІНЬ ЮНИХ МУЗЕЄЗНАВЦІВ
Учні повинні
знати:
основи фондової
роботи;
основні вимоги
до обліку та збереження музейних предметів;
основні етапи та
прийоми створення музейної експозиції;
основні вимоги
до масово-просвітницької роботи;
музейну
термінологію.
Учні повинні
вміти:
складати плани
роботи музею;
здійснювати
облік та зберігання музейних предметів; організовувати та проводити краєзнавчий
пошук за конкретною темою;
виконувати наукову обробку зібраного матеріалу; створювати та оформляти
музейну експозицію;
здійснювати
масово-просвітницьку роботу;
використовувати
технічні засоби в польових умовах і для музейної експозиції.
Конверсія Конверсія Смайли Смайли