Тиждень права

Заняття з курсу  за вибором в 10 класі « Ми – громадяни України»

Тема: Права людини і громадянина.


Обладнання: Тексти  Декларації прав людини, Конституцій України, Росії, Німеччини, США; відеоролик «Історія прав людини», презентація «Життя людини»; картки «права присутніх», дидактичні картки з висловами відомих людей про права , словники з іноземних мов, прапорці держав.

Хід заняття
1.     Привітання, представлення присутніх.
2.     Емоційне налаштування: вірш В.Симоненка « Ти знаєш, що ти – людина», відеопрезентація « Життя людини».

Ти знаєш, що ти людина? Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина, мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди, інші кохатимуть люди, -
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе: озера, гаї, степи
І жити спішити треба
Хоч хочеш того, хоч ні!
Завдання: скласти асоціативний ряд із словами « життя людини». Учні називають слова-асоціації, учитель записує їх на дошці.
-         Що об’єднує записані слова? Від чого вони залежать?
-         Який юридичний термін їм відповідає? (права)
3.     Повідомлення теми заняття.
4.     Формулюємо права присутніх та вивішуємо їх на дошку. Наприклад: право на підказку, помилку, спілкування будь-якою мовою, на мовчання, присутність за бажанням, право на цінування відповіді, а не оцінювання.
5.     Методом «мікрофона» формуємо очікувані результати:
-         поглибити знання з історії, правознавства;
-         отримати знання про цінності демократичного суспільства, що є актуальним на шляху України до Європи;
-         ознайомитись з правами людей інших країн, щоб почувати себе захищеними;
-         застосувати на практиці знання іноземних мов при роботі з документами;
-         створити проект власної Декларації прав.
6.     Оголошення плану заняття виходячи із очікуваних результатів та пояснення форми роботи:
-         Поняття прав людини і громадянина./ Спробуємо себе у ролі авторів правових документів.
-         Історія прав людини і громадянина./ Переглядаючи відео здійснемо подорож у минуле людства.
-         Міжнародні стандарти прав людини і громадянина./ Працюючи з витягами Конституцій країн, проаналізуємо їх відповідність міжнародним стандартам.

Поняття прав людини і громадянина.
1.     Актуалізація опорних знань з правознавства методом фронтальної бесіди:
-         Що таке права людини?
-         Як класифікуються права людини?
-         Чим відрізняються права людини від прав громадянина?
-         Хто може забезпечити їх гарантії?
2.     Творча групова робота. Учням пропонується створити міні-проект Декларації прав людини і громадянина нової держави в якій вони будуть жити. Після обговорення в групі учні мають підібрати крилатий вираз, висловлювання відомої людини, що відповідає їхньому вибору пріоритетного права, аргументовано пояснити свій вибір та вивісити обраний вислів та право на дошці.
Народовладдя -«Regierung sind Segel, das Volk ist Wind, der Staat ist Schiff, die Zeit ist See»
                                                                       Ludwig Börne
-«Уряд – вітрила, народ – вітер, держава – корабель, час – море.»
                                                                   Карл Берне
     Свобода - «Якщо ми зробимо вибір на користь хліба замість свободи, то скоро в нас відберуть і те, й інше.»
                                                                                                 М.Жванецький
      Життя - «Если ты ценишь свою жизнь, помни, что и другие ценят свою»                                                                                                  Еврипід

 Лучше десятерых виновных простить, чем одного невинного казнить»
Русская пословица

     Рівність -«Equal rights must be given to everybody, special privileges to nobody.»
Thomas Jefferson
«Равные права всем, особые привилегии – никому.»
Т. Джефферсон
Висновок учнів про пріоритетність прав і бажання жити в правовій демократичній державі.

Історія прав людини і громадянин
Учитель акцентує увагу учнів на необхідності гарантій прав людини з боку держави та тривалому шляху суспільства до них протягом історії людства.
Перегляд відеоролика « Історія прав людини». Бесіда за питаннями:
-         В яких документах були зафіксовані права людини протягом всієї історії?
-         Про що свідчать ці документи?
Учні формулюють висновок по питанню:
-         Кожен народ зробив свій внесок в розвиток ідей прав людини, вирішуючи цю проблему залежно від історичних обставин свого буття;
-         Визнання і захист прав людини стали потужним фактором і чітким орієнтиром прогресивного розвитку світового співтовариства в напрямку до спільноти правових держав.

Міжнародні стандарти прав людини і громадянина
Учитель звертає увагу дітей на те, що ХХ століття – особливий етап у розвитку та визнанні прав людини. Вони стають нормою міжнародного права та принципом національного конституційного права.
Актуалізація опорних знань за питаннями:
-Як називаються документи які визначають основні права людини?
- Що фіксують міжнародні стандарти?
- Наведіть приклади основних м/н стандартів.
- Що таке декларація, пакт, конвенція?
Учитель нагадує учням про те, що у Віденській декларації з прав людини 1993 року було зазначено: « Держави незалежно від їх політичних, економічних і культурних систем, зобов’язані захищати права людини та основні свободи»
Творча групова робота дітей по дослідженню відповідності конституцій демократичних країн м/н стандартам. Попередньо діти розподілились за мовним пріоритетом і мають порівняти частини конституцій США, Росії, Німеччини та України з Декларацією прав людини по відповідності прав які учні визнали пріоритетними (народовладдя, життя, свобода, рівність). Під час роботи учні можуть консультуватись з вчителями - мовниками які запрошені на заняття. Для зручності роботи можна підготувати для кожної групи таблиці де буде вказано номер статті конституції і право яке в ній зафіксовано:
Стаття в Декларації
Конституція США
Конституція Німеччини
Конституція Росії
Конституція України
Народовладдя
Ст.21
Ст.3, 15, 16, 19
Ст.20
Ст.32
Ст.36, 38
Життя
Ст.3

Ст.2 п.2, Ст.1 частина 2, Ст.26 частина 1
Ст. 20 п. 1, 2
Ст.27
Свобода
Ст.1, 4, 18
«Біль про права» правка 1, 4
Ст.2 п.1, Ст.1 п.1
Ст.22,29
Ст.21
Рівність
Ст.1, 2, 7
Правка 15
Ст.3
Ст.19
Ст.24
Після виконання роботи учні аргументовано формулюють висновок про відповідність статей конституцій країн до Декларації прав людини  та називають з їх точки зору умови за яких права людини і громадянина будуть дотримуватись.

Рефлексія
Творча робота.  Учитель пропонує дітям подумати та назвати по одному праву яке потрібне особисто учню і якого не містить Декларація та Конституція, створивши таким чином міні – проект Декларації прав присутніх.
Учні та учитель разом аналізують участь в роботі,  відзначаючи свій власний результат.
Методом «мікрофона» діти відповідають на питання:
-         Чи дотримувались Ваші права які були визначені на початку заняття?
-         Які Ваші очікування справдилися?
-         Чим для Вас було корисне заняття?
-         Висловіть свої почуття одним словом.