Позаурочна діяльність



Міністерство освіти України
Інститут змісту і методів навчання
Український державний центр туризму
і краєзнавства учнівської молоді















Орієнтовні навчальні програми
туристсько-краєзнавчих об’єднань
учнівської молоді



















Київ 1996

Орієнтовні навчальні програми туристсько-краєзнавчих об’єднань учнівської молоді / За заг. ред. Ю.В. Штангея. – К.: ІЗМН, 1996. – 368 с.


Орієнтовні навчальні програми туристсько-краєзнавчих об’єднань учнівської молоді підготовлені колективом Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді Міністерства освіти України.
Структурування програм здійснено на основі туристсько-спортивних, краєзнавчих і допоміжних блоків.
Передбачається можливість внесення змін і доповнень з урахуванням специфіки кожного навчально-виховного закладу.
Програми розраховані на учнів позашкільних і загальноосвітніх навчально-виховних закладів.


Рецензенти:    Ю.І. Танигін,     канд. тех. Наук, Голова федерації спортивного туризму України, майстер спорту з туризму
                        А.А. Головко     вчитель-методист, керівник туристсько-краєзнавчих гуртків з 15-річним стажем

За загальною редакцією Ю.В. Штангея, директора Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді Міністерства освіти України

Відповідальні за випуск: Д.Г. Омельченко, Л.М. Павлова


ЮНІ МУЗЕЄЗНАВЦІ

ОРІЄНТОВНА ПРОГРАМА ГУРТКА "ЮНІ МУЗЕЄЗНАВЦІ"
/1-й рік кавчання/

Мета програми - здобуття учнями знань з історії та теорії музейної справи, засвоєння прийомів і методів роботи з пям'ятниками історії і культури, природними об'єктами в процесі їх вияв­лення, збирання, обліку, зберігання та використання, набуття навичок пошукової та експедиційної роботи.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

п/п
Назва теми
Кількість годин
Усього
У
тому числі
теоретичних
практичних
у приміщенні;
на місцевості
1
Вступне заняття
4
2
-
2
2
Розвиток музейної справи
10
4
б
-
3
Основи організації музейної справи
10
4
6
-
4
Музейна мережа та класифікація музеїв
8
2
б
-
5
Музей закладу освіти, його специфічні особливості
13
4
9
-
6
Краєзнавчий пошук як основа діяльності музею
22
4
-
18
7
Пам'ятники історії, культури, природи
16
4
-
12
В
Фонди музею
14
4
10
-
9
Пошукова робота та збирання матеріалів
30
6
-
24
10
Експедиція





Разом
127
34
37
56


ПРОГРАМА

1. ВСТУПНЕ ЗАНЯТТЯ /4 год/

Завдання та зміст роботи гуртка "Юні музеєзнавці".
Музей - краєзнавство - туризм. Їх взаємозв'язок.
Туристсько-краєзнавчі можливості краю.
Вимоги до учасників походів, експедицій та екскурсій.

Практичні заняття. Ознайомлення з екскурсійними об'єктами: історичними, архітектурними та іншими пам'ятними місцями.

3. РОЗВИТОК МУЗЕЙНОЇ СПРАВИ /10 год/

Походження слова "музей". Старовинні музеї - сховища пам'ят­ників природи та матеріальної культури.
Перші музейні зібрання в Україні. Створення великих публічних музеїв.
Розвиток краєзнавчого руху та його значення в розширенні музейної мережі в 20-30 роках. Зародження та розвиток шкільних музеїв в Україні.
Зміни умов роботи музеїв в роки Великої Вітчизняної війни, скорочення музейної мережі .Піднесення краєзнавчого руху після війни.
Розвиток музейної справи сьогодні.
Рух учнівської молоді "Моя земля - земля моїх батьків". Його роль у зростанні мережі народознавчих музеїв-закладів освіти, залученні учнів до витоків національних культур, вивчення історії свого народу, відродження національної спадщини.

Практичні заняття. Ознайомлення з літературою, слайдами, кінофотодокументами, відеоматеріалами, які розповідають про відомі музеї країни та. музейні колекції світу; із роботою свого закладу з вивчення, збереження та примноження традицій, звичаїв, обрядів народу України, відродження національної спадщини. Бесіди із співробітниками місцевого музею про історію його створення, формування колекцій.

3. ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ МУЗЕЙНОЇ СПРАВИ /10 год/

Закон України "Про музеї та музейну справу", інші нормативні документи з музеєзнавства.
Основні види музейної діяльності: комплектування музейних фондів, фондова робота, експозиційне робота, науково-просвітницька робота. Взаємозв'язок усіх видів музейної діяльності.

Практичні заняття. Вивчення Закону України "Про музеї та музейну справу" та інших нормативних документів з музеєзнавства. Ознайомлення з основними видами музейної діяльності одного з державних музеїв, зустріч з його працівниками.

4. МУЗЕЙНА МЕРЕЖА ТА КЛАСИФІКАЦІЯ МУЗЕЇВ /8 год/

Державні музеї, музеї, які працюють на громадських засадах, приватні колекції.
Профільна класифікація. Комплексні музеї.
Музеї-заповідники, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.

Практичні заняття. Ознайомлення з експозиціями музеїв різ­них профілів /державних, громадських або приватних/.

5. МУЗЕЙ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ, ЙОГО СПЕЦИФІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ
/13 год/

Музей закладу освіти - осередок освіти та виховання учнів­ської молоді. Положення про музей закладу освіти системи Міністерства освіти України. Специфіка музею закладу освіти. Особ­ливості використання музейних форм роботи. Зв'язок з навчальними програмами, науково-дослідницькою діяльністю учнів, основними напрямками туристсько-краєзнавчої роботи в закладах освіти.

Практичні заняття. Вивчення Положення про музей закладу ос­віти системи Міністерства освіти України. Ознайомлення з організацією і змістом роботи музею та основними напрямками туристсь­ко-краєзнавчої роботи закладу освіти.

6. КРАЄЗНАВЧИЙ ПОШУК ЯК ОСНОВА ДІЯЛЬНОСТІ МУЗЕЮ
/22 год/

Краєзнавчий пошук. Взаємозв'язок з профілем та темою музею. Організація пошукової роботи: дослідження теми, визначення напряму, джерел, об'єктів комплектування, розробка його плану, програми. Методика краєзнавчих досліджень.

Практичні заняття. Розробка та організація пошуку за конкрет­ною темою з проведенням цільового одно-, дводенного походу.

7. ПАМ'ЯТНИКИ ІСТОРІЇ, КУЛЬТУРИ, ПРИРОДИ /16 год/

Пам'ятники історії і культури. їх значення: наукове, істо­ричне, художнє. Види пам'ятників: археологічні, історичні, документальні та ін. Типи пам'ятників: речові, писемні, образотворчі та ін. Охорона і використання пам'ятників історії та культури в краєзнавчій роботі.
Пам'ятники природи, їх охорона.

Практичні заняття. Вивчення законодавчих актів про охорону Та використання пам'ятників історії та культури; про охорону природи. Виявлення пам'ятників історії, культури, природи свого краю. Їх паспортизація, фотографічна фіксація.

8. ФОНДИ МУЗЕЮ /14 год/

Вивчення фондів - основа всіх напрямків музейної діяльності. Музейний предмет як джерело наукових знань. Типи і групи музей­них предметів. Музейна колекція /систематична, тематична, мемо­ріальна, навчальна, приватна та ін./, реліквії та меморіальні матеріали.
Основний фонд музею; фонд науково-допоміжних матеріалів; обмінний і тимчасовий фонди. Критерії розподілу музейних предметів, інших матеріалів між фондами.
Види фондової роботи.

Практичні заняття. Вивчення нормативних документів про порядок збирання, обліку, зберігання музейних фондів.
Ознайомлення з фондовою роботою одного з державних музеїв, з прийомами визначення, класифікації та систематизації музейних предметів.

9. ПОШУКОВА РОБОТА ТА ЗБИРАННЯ МАТЕРІАЛІВ /30 год/

Мета і завдання пошукової роботи. Організація пошукової роботи та збирання матеріалів. Методи комплектування фондів: тематичний, систематичний, комплексний тощо. Форми комплектування: експедиція, туристські походи, подорожі, краєзнавчі екскурсії, поточне комплектування, листування.
Підготовка до проведення експедиції /походу, подорожі/: розробка програми пошукової роботи та збирання матеріалів; маршруту; перелік матеріалів, необхідних для збирання; розподіл обов'язків між учасниками експедиції; матеріальне забезпечення пошукової ро­боти; підготовка польової документації: польового щоденника, акту приймання-передачі, польового опису, зошита для запису спогадів і розповідей, анкети, зошита фотофіксацій; підготовка спеціально­го спорядження для забезпечення збереження пам'ятників історії та культури.

Практичні заняття. Робота з архівними матеріалами та літера­турою, Проведення польових робіт під час одно-, дводенного похо­ду; виявлення і збирання пам'ятників історії та культури; вив­чення середовища їх побутування. Ведення польової документації; систематизація, облік, опис і шифрування речових, документальних і образотворчих пам'ятників історії та культури; забезпечення їх зберігання в польових умовах. Запис спогадів і розповідей учас­ників і очевидців, Анкетування інформаторів.

10. ЕКСПЕДИЦІЯ

ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ І ВМІНЬ ЮНИХ МУЗЕЄЗНАВЦІВ

Учні повинні знати:
історію та теорію музейної справи;
Закон України "Про музеї та музейну справу", Положення про музей закладу освіти системи Міністерства освіти України та інші нормативні документи з музеєзнавства;
основи організації музейної справи та особливості музею, закладу освіти;
законодавчі акти про охорону та використання пам'ятників історії та культури, про охорону природи; основні види музейної діяльності; профільну класифікацію музеїв;
основні прийоми та методи пошукової роботи та збирання ма­теріалів;
основні види фондової роботи.

Учні повинні вміти:
виявляти та паспортизувати пам'ятники історії, культури, природи свого краю;
визначати профіль музею;    
відрізняти музейні предмети, основний та науково-допоміжний фонди;
організовувати та проводити пошукову роботу зі збирання матеріалів;
виконувати первинну обробку музейних предметів.


ОРІЄНТОВНА ПРОГРАМА ГУРТКА "ЮНІ МУЗЕЄЗНАВЦІ"
/2-й рік навчання/

Мета програми - набуття учнями навичок фондової, експозиційної виставочної та масово-просвітницької роботи; підготовка учнів до створення музейної експозиції в закладі освіти та само­стійної роботи в музеї.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

п/п
Назва теми
Кількість годин
Усього
у тому числі
теоре­тичних
практичних
у примі­щенні
на міс­цевості
1
2
3
4
5
6
1
Вступне заняття
4
4
-
-
2
Складання звіту про літню подорож
20
2
18
-
3
Облік і збереження фондів
20
5
15
-
4
Експозиційна та виста­вочна робота
34
б
28
-
5
Планування роботи
6
2
4
-
6
Актив музею закладу ос­віти та його функції
4
2
2
-
7
Використання матеріалів музею закладу освіти в навчальній і позакласній роботі
16
2
4
10
8
Підготовка до проведення
музейної екскурсії
32
4
10
18
9
Використання технічних засобів у музеї закладу освіти
10
2
4
4
10
Експедиція





Разом
146
29
85
32



1. ВСТУПНЕ ЗАНЯТТЯ /4 год/

Підбивання підсумків літньої експедиції.
Завдання гуртка на навчальний рік. Складання плану роботи.

2. СКЛАДАННЯ ЗВІТУ ПРО ЛІТНЮ ЕКСПЕДИЦІЮ /20 год/

Систематизація і класифікація матеріалів, зібраних під час експедиції. Вимоги до оформлення матеріалів і складання звіту.
Практичні заняття. Складання звіту про експедицію /поход/. Обробка матеріалів /шифрування, опис музейних предметів, запис їх в інвентарну книгу, складання картотек/. Забезпечення їх збе­реження. Систематизація кіно-, фона- та фотодокументів і графічних матеріалів. Організація роботи з виготовлення макетів, муляжів, наочних посібників тощо.

3. ОБЛІК І ЗБЕРЕЖЕННЯ ФОНДІВ /20 год/

Завдання облікової роботи та збереження фондів. Інвентарна книга. Шифрування. Приймання та видача музейних предметів. їх нау­кове визначення і опис. Види науково-довідкових картотек.
Забезпечення збереження експонатів - одне з головних завдань музею. Основні вимоги до збереження музейних предметів в експо­зиції і фондах. Фактори, які впливають на їх збереження. Специфіка умов збереження музейних предметів за типами матеріалів.
Організація консервації і реставрації музейних предметів.
Практичні заняття. Проведення інвентаризації, шифрування і первинної наукової обробки матеріалів, зібраних у ході експеди­ції /походу, подорожі/. Забезпечення збереження експонатів. Роз­робка науково-довідкових картотек /інвентарної, тематичної, імен­ної тощо/. Організація роботи з виготовлення макетів, муляжів тощо.

4. ЕКСПО3ИЦІЙНА ТА ВИСТАВОЧНА РОБОТА /34 год/

Експозиція музею закладу освіти - результат туристсько-краєзнавчої роботи учнів. Музейна термінологія: "музейна експозиція", "експонат", "тематико-експозиційний комплекс" тощо.
Тематико-експозиційний комплекс, його зміст і значення в експозиції.
Роль і місце оригінальних і науково-допоміжних матеріалів. Пояснювальні тексти.
Основні етапи створення експозиції: розробка тематичної структури і визначення основного змісту експозиції; вивчення і відбір матеріалу; складання тематико-експозиційного плану; роз­робка проекту художнього оформлення; виготовлення обладнання, текстового та допоміжного матеріалу; монтаж експозиції.
Основні принципи побудови музейної експозиції: науковість і історизм, предметність і наочність, вибірковість музейного по­казу, актуальність музейної експозиції. Основні методи: тематико- хронологічний, тематичний, проблемний та ін.
Особливості експозиційної роботи в музеях закладів освіти /з урахуванням різних профілів/.
Постійна експозиція і тимчасова виставка. Пересувна виставка та її особливості.
Практичні заняття. Ознайомлення з основними методичними прийомами створення експозиції: розробка тематичної структури; складання тематико-експозиційного плану, текстового матеріалу; розміщення експонатів, науково-допоміжних матеріалів; використання технічних засобів в експозиції і на виставці в державному або гро­мадському музеях. Створення стаціонарної /пересувної/ виставки за темою проведеного пошуку з послідовним опрацюванням основних етапів і прийомів експозиційної роботи.

5. ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ /6 год/

Завдання планування музею закладу освіти. Форми планування /довгострокове і поточне/. Відображення в планах: основних на­прямків і тематики пошукової роботи, участі в туристсько-краєзнавчих експедиціях; основних об'єктів і джерел комплектування; проведення лекцій, екскурсій, масово-освітніх заходів; взаємо­зв'язок з державними і громадськими організаціями тощо.

Практичні заняття. Ознайомлення з формами і методикою планування роботи одного з державних /громадських/ музеїв. Складан­ня плану роботи музею свого закладу освіти.

6. АКТИВ МУЗЕЮ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ТА ЙОГО ФУНКЦІЇ /4 год/

Рада музею закладу освіти, її функції. Координація діяльності робочих груп і комісій. Зв'язок ради музею з державними му­зеями, архівами та іншими організаціями.
Фондова комісія музею, організація її роботи.
Практичні заняття. Ознайомлення з роботою фондової комісії одного з державних музеїв.

7. ВИКОРИСТАННЯ МАТЕРІАЛІВ МУЗЕЮ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ В НАВЧАЛЬНІЙ І ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ /16 год/

Музей і навчальний процесі використання окремих музейних предметів і колекцій під час підготовки до уроків.
Організація і проведення масово-освітніх заходів: екскурсій, лекцій, тематичних вечорів, музейних свят, зустрічей, конференцій, конкурсів тощо.
Основні вимоги до екскурсії: комплексний підхід, актуальність, урахування віку та знань екскурсантів.

Практичні заняття. Підготовка рефератів, доповідей, повідомлень з використанням матеріалів музею на уроках, конференціях тощо. Участь у підготовці й проведенні масово-освітніх заходів у закладі освіти і мікрорайоні. Самостійне проведення одного масового заходу з використанням створеної виставки.

8. ПІДГОТОВКА І ПРОВЕДЕННЯ МУЗЕЙНОЇ ЕКСКУРСІЇ /32 год/

Екскурсія - одна з форм освітньої і масової роботи в музеї закладу освіти. Типи і види екскурсій. Розробка тематики відповідно до структури експозиції і завдань навчально-виховного процесу.
Основні принципи екскурсійної методики: цілеспрямованість, тематичність, актуальність, логічна і хронологічна послідовність, доступність, наочність, конкретність. Урахування освітніх і вікових особливостей екскурсантів і екскурсоводів.
Екскурсійні методи і прийоми: методи - показу, розповіді; бесіди, моторний; прийоми - демонстрації, порівняння експонатів, поєднання показу і розповіді.
Порядок підготовки і проведення екскурсії а музеї: вибір теми, підготовка плану, формування мети; вивчення теми екскурсії; вибір експонатів і підготовка маршруту, робота над змістом екскурсії; опрацювання і складання екскурсії; вдосконалення екскурсії а урахуванням різних категорій і вікових груп екскурсантів.

Практичні заняття. Прослуховування тематичних і оглядових екскурсій по місту, у державних /громадських/ музеях різних профілів; ознайомлення з методикою їх проведення. Підготовка власного варіанта екскурсії: розробка плану складання бібліографії з теми екскурсії; вивчення літератури, джерел, експонатів музею; добір і систематизація необхідних відомостей; добір експонатів; скла­дання маршруту; складання розгорнутого плану та індивідуального тексту екскурсії. Робота над опрацюванням маршруту. Оволодіння змістом і методикою проведення екскурсії.

9. ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ У МУЗЕЇ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ /10 год/

Види технічних засобів: фотоапарат, кіновідеокамера, магнітофон, відеомагнітофон та ін. Кіно-, фото- та фонодокументи. Діафільми, діапозитиви. Застосування технічних засобів у процесі збирання і експонування музейних предметів.

Практичні заняття. Ознайомлення з роботою аудіовізуальних та інших технічних засобів у музеї закладу освіти: фото-, кіно- та відеоапаратурою, діапроектором, магнітофоном тощо.

10. ЕКСПЕДИЦІЯ

ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ І ВМІНЬ ЮНИХ МУЗЕЄЗНАВЦІВ

Учні повинні знати:
основи фондової роботи;
основні вимоги до обліку та збереження музейних предметів;
основні етапи та прийоми створення музейної експозиції;
основні вимоги до масово-просвітницької роботи;
музейну термінологію.

Учні повинні вміти:
складати плани роботи музею;
здійснювати облік та зберігання музейних предметів; організовувати та проводити краєзнавчий пошук за конкретною темою;
виконувати наукову обробку зібраного матеріалу; створювати та оформляти музейну експозицію;
здійснювати масово-просвітницьку роботу;
використовувати технічні засоби в польових умовах і для музейної експозиції.